Thursday, March 6, 2008

ဦး၀င္းတင္ရဲ႕ေျခရာမ်ား


ဦး၀င္းတင္ကို က်ေနာ္ စတင္သိကြၽမ္းခဲ့ရတာကေတာ့ ေၾကးမံုသတင္းစာ အယ္ဒီတာတေယာက္အေနနဲ႔ပါ။ ေၾကးမံုသတင္းစာကို ေအာင္ ဗလေခၚ ဦးေသာင္းက စတင္တည္ေထာင္လိုက္ၿပီး ဇ၀န၊ စိန္ခင္ေမာင္ရီ၊ ဦး၀င္းတင္တို႔ ၀ိုင္း၀န္းအားထုတ္မႈေၾကာင့္ တဟုန္ထိုး ထင္ေပၚ ေက်ာ္ၾကား လူႀကိဳက္မ်ားလာခဲ့ပါတယ္။

ေနရာၿမဲၿမဲ ဇြဲေကာင္းေကာင္းနဲ႔ အားထုတ္သူကေတာ့ ဦး၀င္းတင္ပါ။ ဦး၀င္းတင္ဟာ ဘဲြ႕မရ ခင္ကတည္းက စာေပဗိမာန္မွာ လုပ္ေန ရာက နယ္သာလန္ႏိုင္ငံ၊ အမ္စကာဒမ္ျမိဳ႕မွာ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀မႈပညာကို လက္ေတြ႔ ဆည္းပူးလုပ္ကိုင္ဖို႔ တာ၀န္ေပးခံရပါတယ္။ အဲဒီက ျပန္ လာေတာ့ လခေကာင္းတဲ့ စာေပဗိမာန္အလုပ္ကို စြန္႔လႊတ္ထားခဲ့ၿပီး မေသခ်ာမေရရာတဲ့ စာနယ္ဇင္းေလာကထဲကို ေျခစံုပစ္ၿပီး ၀င္လာ ခဲ့တာပါ။


တကယ္ေတာ့ ဦး၀င္းတင္က ဘဲြ႕ရၿပီးက တည္းက စာနယ္ဇင္းေလာကထဲကို ေျခစံု ပစ္၀င္ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့တာပါ။ သူ၀င္ေရာက္ လုပ္ကိုင္ မယ့္ ေနရာက သူေလးစားယံု ၾကည္မႈရွိတဲ့ ေနရာမ်ဳိးမွာပဲ လုပ္ခ်င္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူနဲ႔ရင္းႏွီးတဲ့ ထင္လင္းေခၚ ဦးသိန္းေမာင္ကို ဒဂုန္ တာရာဆီ လိုက္ပို႔ခိုင္း ဖူးပါတယ္။

လြတ္လပ္ေရးရကာစက ကမာ႐ြတ္၊ လွည္းတန္းရပ္၊ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္နဲ႔နီးတဲ့ အိမ္တအိမ္မွာ စာေပသမား လူငယ္ေတြ စုေ၀းေနထိုင္ ေလ့ရွိဖူးတယ္။ တခ်ဳိ႕က ဒီအိမ္မွာပဲ အိပ္ၾက စားၾကသတဲ့။ တခ်ဳိ႕က ညေနဘက္ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္က်မွ လာေရာက္ စုေ၀းၾကသတဲ့။ အဲ ဒါက ဦးခင္ေမာင္လတ္၊ ေဒၚခင္မ်ဳိးခ်စ္တို႔ရဲ႕အိမ္ပါ။ သူတို႔ကလဲ ငယ္တုန္း႐ြယ္ တုန္းေပ့ါ။ ပထမကေတာ့ တေကာင္းေဆာင္နားမွာလို႔ ၾကားဖူးတယ္။ တကၠသိုလ္နဲ႔နီးလို႔ တကၠသိုလ္ဘက္က ေက်ာ္ေအာင္၊ ျမသန္း(တင့္)၊ သန္းတင္၊ ၾကည္လင္၊ ၾကည္ေအးတို႔နဲ႔အတူ သူတို႔ ေအာက္နည္းနည္းငယ္တဲ့ ကို၀င္းတင္တို႔လဲ ပါၾကသတဲ့။

သူတို႔ထက္ႀကီးသူေတြကေတာ့ ဒဂုန္တာရာ၊ သန္းေဆြ၊ ေသာ္တာေဆြ၊ ထင္လင္းတို႔ပါပဲတဲ့။ ဒါေၾကာင့္ ကို၀င္းတင္က စာေပသစ္အသိုင္း အ၀ိုင္းနဲ႔ နီးစပ္ၿပီး ျပည္သူ႔စာအယူအဆဘက္ကို စာေရးဆရာမျဖစ္ခင္ကပဲ ေရာက္ရွိေနသူ စာေပလူငယ္တဦးျဖစ္ခဲ့ပံုရပါတယ္။

ဒဂုန္တာရာက 'ဂႏၶ၀င္ဂ်ာနယ္'ထုတ္ေတာ့ ဆရာ ထင္လင္းကို လိုက္ပို႔ခိုင္းၿပီး စာနယ္ဇင္းေလာကထဲကို ေျခစံုပစ္၀င္လိုက္တာ ျဖစ္ပါ တယ္။ ဒဂုန္တာရာကလဲ လက္ခံပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဂႏၶ၀င္ဂ်ာနယ္ဟာ ႏွစ္ပတ္ပဲ သက္တမ္းရွိလိုက္ပါတယ္။ ဦး၀င္းတင္လဲ လြတ္လပ္ ေရး ရစေခတ္က တကၠသိုလ္က ဘဲြ႔ရစာေပသမားေတြ ၀င္ေရာက္လုပ္ကိုင္ရာျဖစ္တဲ့ 'စာေပဗိမာန္' စာအုပ္ထုတ္ ေ၀ေရးလုပ္ငန္းကိုပဲ ၀င္ေရာက္အမႈထမ္းပါတယ္။ စြယ္ စံုက်မ္းေတြ စတင္႐ိုက္ႏွိပ္ ထုတ္ေ၀ေနတဲ့ ကာလေပါ့။

အဲဒါက ၁၉၅၃ ခုႏွစ္ပါ။ ရာထူးက လက္ေထာက္ အယ္ဒီတာပါ။ သူ နယ္သာလန္ႏိုင္ငံ၊ အမ္စတာဒမ္ၿမိဳ႕၊ ဇမ္ဘာတန္(Jambarton) စာ အုပ္ထုတ္ေ၀ေရး ကုမၸဏီမွာ စာအုပ္ထုတ္ေ၀မႈပညာနဲ႔ စာနယ္ဇင္းပညာ ဆည္းပူးခဲ့တာက(ဒဂုန္တာရာရဲ႔ ၾကာပန္းေရစင္စာအုပ္မွာ) ၁၉၅၅ ခုႏွစ္က ၁၉၅၇ ခုႏွစ္ထိ ၂ ႏွစ္မွ် ၾကာပါတယ္။

စာေပဗိမာန္က လူထုသိပၸံက်မ္းေတြနဲ႔ ႏွစ္ငါး ဆယ္ႏိုင္ငံေရး၊ လူမႈေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈစာအုပ္တဲြေတြကို ႐ိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေ၀ခဲ့ရတာ ျဖစ္ပါ တယ္။ ပံုႏွိပ္တိုက္မွာလုပ္ ရင္း သတင္းေပးစာစဥ္ေလးမ်ားကိုလည္း ဥေရာပေရာက္ ျမန္မာပညာေတာ္သင္ ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ ကိုယ္တိုင္ေရးသား တည္းျဖတ္ထုတ္ေ၀ ျဖန္႔ခ်ိပါ ေသးတယ္။ ဆရာ၀င္းတင္ ဒက္ခ်္ဘာသာစကားနဲ႔ ေရးသားထားတဲ့ ေဆာင္းပါး တ ေစာင္ကို မဂၢဇင္းတခုမွာ ျမင္ဖူးလိုက္တယ္လို႔ က်ေနာ္မွတ္မိေနပါတယ္။

ဦး၀င္းတင္အေနနဲ႔ ေၾကးမံုသတင္းစာႀကီးမွာ အားခဲ လုပ္ကိုင္ေနရင္း စစ္အုပ္စုတက္လာၿပီး သတင္းစာေတြကို ျပည္သူပိုင္သိမ္းတာ ခံ လိုက္ရပါတယ္။ သတင္းစာ ကို စစ္တပ္နဲ႔ စစ္တပ္ပါတီျဖစ္တဲ့ မဆလက ႀကီးၾကပ္ လိုက္တဲ့အခါ သတင္းစာဆရာစစ္စစ္ေတြမွာ အရသာ ပ်က္လာပါတယ္။ မႏၱေလးမွာ တခုတည္းေသာ သတင္းစာအျဖစ္ ဆက္လက္ရပ္တည္ေနတဲ့ လူထုသ တင္းစာကိုလဲ ၁၉၆၇ ခုႏွစ္မွာ ပိတ္ပစ္လိုက္ခဲ့ပါၿပီ။

အဂၤလိပ္လက္ေအာက္မေရာက္ခင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ 'ရတနာပံု'ဆိုတဲ့ ပထမဦးဆံုး ျမန္မာသတင္းစာကို ထုတ္ခဲ့တဲ့ ရတနာပံုမႏၱေလးမွာလဲ သတင္းစာမရွိတဲ့ ျမန္မာ့ဒုတိယႃမို႔ေတာ္ႀကီးအျဖစ္နဲ႔ ဟာလာဟင္းလင္း သတင္းမလွျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။

မႏၱေလးလိုၿမိဳ႕ႀကီးမွာ ခုလို သတင္းမဲ့ျဖစ္ ေနတာ အေတာ္ၾကာေတာ့ ရန္ကုန္မွာ ျပည္ သူပိုင္သိမ္းထားတဲ့ ဟံသာ၀တီသတင္းစာကို ပို႔ လိုက္ပါတယ္။ အဲဒါ ၁၉၆၉ ခုႏွစ္ပါ။ အယ္ဒီ တာခ်ဳပ္က က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ မိတ္ေဆြႀကီး ဦး၀င္းတင္ပါ။ ဒီေတာ့မွ က်ေနာ္တို႔ အခ်င္းခ်င္း ယံုယံု ၾကည္ၾကည္ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ရွိလာခဲ့ပါတယ္။ မန္းဟံသာ၀တီဖြင့္ပဲြမွာေတာ့ ဆရာႀကီးေ႐ႊဥေဒါင္း၊ ဆရာႀကီးျမမ်ဳိးလြင္၊ လူထုဦးလွ၊ လူထု ေဒၚအမာတို႔နဲ႔အတူ အထက္ဗမာႏိုင္ငံ စာေရးဆရာအသင္းက လူငယ္ေတြလဲ ပါၾကပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ကလဲ အဲဒီအခ်ိန္အထိ က်ေနာ္ တို႔ အသင္းကို မဖ်က္ေသးဘဲ ရပ္တည္ ထားႏိုင္ေသးတယ္။

ဦး၀င္းတင္ကုိ သူ႔အထက္က ပါတီေကာင္ စီေတြမွာလိုက္တာက 'ဒုတိယလူထုသတင္း စာမျဖစ္ေစရ'ဆိုတာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဦး၀င္းတင္လို တကယ့္သတင္းစာသမားက သတင္းစာဘိုးေအႀကီး ေ႐ႊဥေဒါင္းတို႔လို၊ တသက္လံုး သတင္းလုပ္လာတဲ့ ၀ါရင့္သတင္းစာဆရာႀကီး ဦးလွ၊ ေဒၚအမာတို႔လို ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးေတြကို ဘယ္မွာေက်ာင္းခိုင္း ပစ္ပယ္ေနႏိုင္ပါ့မလဲ။ ဦး၀င္းတင္က မႏၱေလးစာနယ္ဇင္း ဘိုးေအႀကီးမ်ား ကို အားထားသလို မႏၱေလျမိဳ႕ကလဲ ဦး၀င္းတင္လို စာနယ္ဇင္းသမားစစ္စစ္ကို အားထားၾက ပါတယ္။

ခက္တာက လူလည္ႀကီးဦးေန၀င္းကလဲ ဦး၀င္းတင္ ကို အားကိုးယံုၾကည္ဟန္ျပပါတယ္။ သူ မႏၱေလးကို ေရာက္ရင္ မႏၱေလးၿမိဳ႕ မ်က္ႏွာ ဖံုး စာနယ္ဇင္းသမားေတြ၊ ယဥ္ေက်းမႈနယ္ပယ္စံုက ပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္ေတြကို နန္းတြင္းမွာ စုေ၀းေစဖို႔ ဦး၀င္းတင္ကိုပဲ စီစဥ္ခိုင္းေလ့ရွိပါ တယ္။ ဦး၀င္းတင္ကလဲ ဘာမဆို လူထုဦးလွ၊ လူထုေဒၚ အမာတို႔ကို အားကိုးတႀကီး ခ်ဥ္းကပ္တိုင္ပင္ လုပ္ေဆာင္တာပါပဲ။

ဟံသာ၀တီအခ်ပ္ပိုဆိုၿပီး စစ္ဗိုလ္တေယာက္ ခ်ယ္လွယ္ဖို႔ ေပးထားတာဟာလဲ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ မန္းလူထုရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈစင္ျမင့္တခု ျဖစ္လာပါတယ္။ ဟံသာ၀တီ တနဂၤေႏြအခ်ပ္ပိုေတြဟာ တန္ဖိုးရွိမွန္းသိလို႔ ခုအခါ ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္စာၾကည့္တိုက္မွဴးအျဖစ္ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ေနတဲ့ ေ႐ႊမန္းသူ မတင္တင္၀င္းက စာစုစာရင္း လုပ္ထားၿပီးေၾကာင္းကိုလည္း သတင္းေကာင္း ေပးလိုက္ပါရေစ။

ဦး၀င္တင္က လူထုဦးလွ၊ ေဒၚအမာ၊ ေဒါက္တာသန္း ထြန္းတို႔ကို အမွဴးထားၿပီး စေနစာေပ၀ိုင္း စာတမ္းဖတ္ ပဲြတခုကိုလဲ ဟံသာ၀တီ သ တင္းစာတိုက္မွာပဲ ေကၽးေမြး ဧည့္ခံၿပီး အပတ္စဥ္က်င္းပတဲ့အခါ ရန္ကုန္က ဦးသိန္း ေဖျမင့္တို႔ပါ စာတမ္းတက္ဖက္ခဲ့ၾကပါတယ္။ စာေပ ယဥ္ေက်းမႈေလာကအတြက္ အင္မတန္အဖိုးတန္တဲ့ စာတမ္းေပါင္းခ်ဳပ္တအုပ္လဲ ထုတ္ေ၀လုပ္ကိုင္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

ဒါေတြဟာ ပါတီရဲ႔ဦးေဆာင္မႈ၊ ေကာင္စီရဲ႔ႀကီးၾကပ္မႈ မပါပဲ လုပ္ေနတာေတြဆိုေတာ့ ပါတီေကာင္စီနဲ႔ စစ္ေထာက္လွမ္းေရးကပါ မ်က္စီစ ပါးေမႊး စူးလာပါေတာ့ တယ္။ ဦ၀င္းတင္ကေတာ့ စစ္အာဏာရွင္ရဲ႕ဒဏ္ကို ဘယ္ေလာက္ခံႏိုင္ပါအံုးမလဲ။

ဦး၀င္းတင္ဟာ စာနယ္ဇင္းလုပ္ငန္းေတြကို ဘ၀ပါ ျမဳပ္ၿပီး ယံုယံုၾကည္ၾကည္ ေလးေလးနက္နက္ လုပ္ေနတာျဖစ္ပါတယ္။ သတင္းစာ တိုက္ကို အလည္သြားရင္ သူ႔ရဲ႔ မခမ္းမနား မသားနားလွတဲ့ အယ္ဒီတာစားပဲြမွာ ေျမပဲေၾကာ္တပန္းကန္၊ လက္ဖက္ရည္အဖန္က တက ရားနဲ႔ ဦးေခါင္းမေဖာ္စတမ္း အလုပ္လုပ္ေနၿမဲ ျဖစ္ပါ တယ္။ ေမာင္၀န္ဇင္းအမည္၀ွက္တခုနဲ႔လဲ စာအုပ္ေ၀ ဖန္ခ်က္၊ စာေပေ၀ဖန္ေရး ေဆာင္းပါးေတြလဲ တည္တည္ ၿငိမ္ၿငိမ္နဲ႔ ၀င္ေရးေနပါေသးတယ္။ စစ္အာဏာရွင္လက္ေအာက္ သတင္းစာဆရာဘ၀မွာ အခြင့္အာဏာ မဲ့ပံုကို သူအသိဆံုးဆိုေတာ့ စစ္ေထာက္လွမ္းေရးရဲ႔ မ်က္ခံုး ေမႊးေပၚမွာလဲ စႀကၤန္ေလ်ာက္တာ ကြၽမ္းက်င္ေနပါၿပီ။

ဦး၀င္းတင္ဟာ သူ႔လက္ေအာက္က အလုပ္သမား ေတြကိုလဲ စစ္တပ္အရာရွိေတြ၊ ဗ်ဴ႐ိုကရက္ေတြလို အာဏာပါ၀ါျပၿပီး ဆက္ဆံေျပာဆို ေလ့မရွိဘူး။ အားလံုးကို ရဲေဘာ္ရဲဘက္ေတြလို သေဘာထားပါတယ္။ ကူညီစရာရွိရင္ ေလးေလးစားစားကူညီတယ္။ သူ လမ္းသစ္ရိပ္ သာမွာေနတုန္းက သူ႔တူ သူ႔သားေလာက္ရွိတဲ့ စာေပသမား ေက်ာင္းဆရာတေယာက္ အလည္လာရင္း သူ႔ ဆီမွာတည္းခိုၿပီး အေသးစား မျဖစ္စေလာက္ ခဲြစိပ္မႈ ခံယူတယ္။ ဦး၀င္းတင္ လူပ်ဳိႀကီးက သူကိုယ္တိုင္ ခ်က္ျပဳတ္ေကြၽးေမြး႐ံုမက သူ႔ရဲ႕ အတြင္းခံစြပ္က်ယ္ေတြ၊ ေဘာင္းဘီေတြပါ ဖြပ္ေလ်ာ္ေပးပါတယ္။ အဲဒီေက်ာင္း ဆရာေလးကိုေတာ့ ကိုယ္ထူကိုယ္ထလုပ္ႏိုင္လ်က္နဲ႔ ဘာျဖစ္လို႔ ဒီလုိ 'အရသာ' ခံေနရသလဲဆိုၿပီး မသင့္ ေတာ္ေၾကာင္း က်ေနာ္က က်ိတ္ၿပီး ဆံုးမခဲ့ရပါေသး တယ္။

မဆလအစိုးရလက္ထက္ မႏၱေလး ဟံသာ၀တီ သတင္းစာတိုက္မွာ သူအုပ္ခ်ဳပ္ေနတုန္းကဆိုရင္ ႏို႔ဆီ၊ လက္ဖက္ေျခာက္၊ သၾကားစတာ ေတြကို ေစ်းႏႈန္းသက္ သက္သာသာနဲ႔ရေအာင္ ထုတ္လုပ္ျဖန္႔ခ်ိရာ ပင္ရင္း ဌာနေတြကို ေလ်ာက္လႊာတင္ၿပီး ၀ယ္ေပးတယ္။ တခ်ဳိ အရာရွိႀကီးေတြဟာ ဒါမ်ဳိးေတြကို ေလ်ာက္လႊာတင္ၿပီး အထက္ပိုင္းမွာပဲ အုပ္စားလုိက္ၾကပါတာပါ။ ဦး၀င္းတင္ ကေတာ့ ရလာတဲ့ဟာနဲ႔ သတင္းစာတိုက္ေရွ႕ ျမိဳ႕လယ္ လမ္းမမွာ နံက္တိုင္း လက္ဖက္ရည္ေဖ်ာ္ေရာင္းၾကပါ တယ္။

ေစ်းလဲသက္သာ၊ အရသာလဲရွိတဲ့ စံခ်ိန္မီွလက္ဖက္ ရည္ဆိုေတာ့ ခ်ဳိင့္ဆဲြ ပါဆယ္ေရာင္းရတာ လက္မလည္ ႏိုင္ေအာင္ပါပဲ။ သူ႔တိုက္ သားေတြလဲ ေကာင္းေကာင္း ေသာက္ရတဲ့အျပင္ တကယ္လဲ သက္သာေခ်ာင္ခ်မႈ ရွိပါတယ္။

မဆလေခတ္မွာ ၀န္ထမ္းေတြ ၀င္ေငြနဲ႔ ကုန္ေစ်း ႏႈန္းမမ်လို႔ ၾကပ္တည္းၿပီး 'မသက္မသာ' ျဖစ္ၾကရတယ္။ ဒါေၾကာင့္ 'သက္သာေခ်ာင္ ခ်ိေရးဆိုင္'ေတြဆို ၿပီး ႐ံုးႀကီးေတြမွာ ေပၚလာေပမယ့္ တကယ္မသက္သာ ၾကပါဘူးæ။ ေစ်းႏႈန္းသက္သာေပမယ့္ အစားအေသာက္ အဆင့္အတန္း မျမင့္ဘူး။ ပစၥည္းေတြကို ေစ်း သက္သက္သာသာနဲ႔ ၀ယ္လို႔ရရင္ ဘာျဖစ္လို႔ အစားအေသာက္ အဆင့္အတန္း မျမင့္ရမွာ လဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဆန္၊ ဆီ၊ သားငါးေတြကိုလဲ ဦး၀င္းတင္က သက္သာတဲ့ ေစ်းႏႈန္းနဲ႔ရေအာင္ သက္ဆိုင္ရာေတြကို ေလ်ာက္လႊာ တင္ၿပီး ၀ယ္ေပးတယ္။

၀န္ထမ္းေတြ စုေပါင္းခ်က္စား ၾက႐ံုမက အျပင္ကလူေတြကိုလဲ ေရာင္းလိုက္ေသးတယ္။ အဲဒါလဲ လက္မလည္ေအာင္ေရာင္းရလို႔ ေလာက္ေတာင္ မေလာက္ဘူး။ ဦး၀င္းတင္လဲ သူ႔လူ ေတြနဲ႔ လက္ရည္တျပင္တည္း စားေလ့ရွိပါတယ္။

ဦး၀င္းတင္ အားလပ္ရက္ေတြမွာေတာ့ ခင္ရာခင္ေၾကာင္း မိတ္ေဆြေတြကိုဖိတ္ၿပီး ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ထမင္း ခ်က္စားေလ့ရွိပါတယ္။ သူ ကိုယ္တိုင္ခ်က္တာပါ။

မႏၱေလးနန္းေရွ႕မွာ အစိုးရတိုက္ခန္းတခန္း က်ေနာ္ရေတာ့ သူလဲ က်ေနာ္နဲ႔ မလွမ္းမကမ္းမွာ အခန္းတခန္းရပါတယ္။ သူ႔အခန္းမွာ ဖိအားသံုး ေပါင္းအိုး(ပရက္ရွာ ကြက္ကား)နဲ႔ သားငါးေတြေပါင္းၿပီး ခ်က္တာပါ။ အဲဒီ တုန္းက ဖိအားသံုးေပါင္းအိုးေတြ ေခတ္မစားေသး ဘူး။

ဦး၀င္းတင္ နန္းေရွ႕ကုိမေျပာင္းခင္ကလဲ မႏၱေလးဘူတာႀကီး အေရွ႕ဘက္ ေျမနီက်င္းလမ္းမွာ က်ေနာ္နဲ႔ တလမ္းတည္း မ်က္ေစာင္းထိုး အိမ္မွာ လာေနတာပါ။ အဲဒါ က က်ေနာ္ရွာေပးတဲ့အိမ္ပါ။ က်ေနာ္နဲ႔ တအိမ္ေက်ာ္မွာ ကဗ်ာဆရာ၊ ပန္းခ်ီဆရာမ်ဳိးျမင့္ေဆြေနပါတယ္။ က် ေနာ္တို႔ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားဘ၀တုန္းက ကဗ်ာ ဆရာတင္မိုး၊ ၀င္းႂကြယ္၊ ေမာင္စန္းေသာ္တို႔နဲ႔ အတူ ခု ဦး၀င္းတင္ေနတဲ့ အိမ္နဲ႔ မလွမ္းမကမ္းမွာပဲ အိမ္ကေလး တလံုးငွားၿပီး ေနခဲ့ဖူးတယ္။ ေရစက္လို႔ဆိုရမွာေပါ့။ နန္းေရွ႕မွာေတာ့ ပန္တ်ာေက်ာင္းနဲ႔လဲ နီးတယ္။ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက ေနာင္အခါ ဒါ႐ိုက္တာ၀င္းေဖလို႔ နာမည္ႀကီးတဲ့ ပန္းခ်ီဆရာ၀င္းေဖေပါ့။

ဦး၀င္းတင္က ပန္းခ်ီကိုလဲ ေတာ္ေတာ္စိတ္၀င္စားပါတယ္။ ဥေရာပတခြင္မွာ ပန္းခ်ီျပတိုက္ေတြ အႏွံ လည္ပတ္ခဲ့ဖူးသတဲ့။ ရန္ကုန္၊ လမ္း သစ္ရိပ္သာတိုက္ခန္းမွာ ေနေတာ့လဲ တပတ္တခါဆိုသလို အႏုပညာ၀ိုင္းဖဲြ႔ျဖစ္ တယ္လုိ႔ ဆိုရမွာေပါ့။ ဆယ္ေပပတ္လည္ အခန္းႏွစ္ ခန္းဆက္ ေျခခ်စရာမရွိေအာင္ လူစည္ကားပါတယ္။ သူ႔အိမ္က ျပည္လမ္းေပၚမွာဆိုေတာ့ ဘယ္ကမဆို လာ လို႔လြယ္တယ္။

သရက္ေတာမွတ္တိုင္မွာဆင္း၊ လမ္းသစ္ရိပ္သာ၀င္း အေပၚေမာ့ၾကည့္ေတာ့ ခရမ္းေရာင္၊ အျပာေရာင္ သစ္ခြပန္းလွလွႀကီးေတြ ပြင့္ေန တဲ့ အခန္း။ ခုေတာ့ နအဖ က ခန္းလံုးျပည့္ စာအုပ္ေတြေရာ၊ အခန္းပါ သိမ္းယူသြားခဲ့ပါၿပီ။ မရွက္တက္႐ံုမက သတင္းစာထဲ မွာေတာင္ သူတို႔ရဲ႔ ခိုးရာပါ၊ တိုက္ရာပါပစၥည္း ေတြမွန္းမသိဘဲ လူသိရွင္ၾကား ေဖာ္ျပလိုက္ပါေသး တယ္။ အဲဒါေတြ ျပန္ေတာင္းရမယ္။

လမ္းသစ္ရိပ္သာမွာ ဦး၀င္းတင္ေနတဲ့တိုက္နဲ႔ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္မွာေတာ့ ေျမညီထပ္တိုက္ခန္းထဲကထြက္ၿပီး 'လူစံုၿပီလား'လို႔ မ်က္မွန္ တ၀င္း၀င္း ေမာ့ၾကည့္တက္ သူက 'ဆရာဇ၀န' ျဖစ္ပါတယ္။ ၀ိုင္းမွာ စာေရးဆရာထဲက ဗိုလ္ေသာ္က၊ ေက်ာ္ေအာင္၊ မင္းေက်ာ္၊ နတ္ႏြယ္၊ ေမာင္ေန၀င္းတို႔ လာေလ့ရွိတယ္။ ပန္ခ်ီဆရာ၀င္းေဖနဲ႔ ေပၚဦးသက္လဲ ၾကံဳရတတ္တယ္။ ဒါ႐ိုက္တာေမာင္မိုးသူ၊ မင္းသားျမတ္ေလးနဲ႔ ၀င္းဦးတို႔လဲ ပါတတ္တယ္။ သတင္းစာဆရာ ကိုသာဘန္းနဲ႔ ဟံသာ၀တီမွာ လက္ တဲြခဲ့သူေတြလဲ အၿမဲလာၿပီး ကူညီခ်က္ျပဳတ္တတ္ပါ တယ္။ တင္မိုးနဲ႔ က်ေနာ္ကေတာ့ ရံခါေပါ့။ အႏုပညာ ေလာကသားေတြ အစံုလာၾကတာပါ။

အေရးေတာ္ပံုကာလမွာေတာ့ ဦး၀င္းတင္တ ေယာက္၊ ဗိုလ္ေသာ္က၊ ၀င္းခက္၊ ေမာင္စူးစမ္း၊ တင္မိုး၊ ေမာင္မိုးသူစတဲ့ စာေပရဲေဘာ္ေတြနဲ႔ အတူ ေဆး႐ံုႀကီး ေရွ႕မွာေရာ၊ ေဆး႐ံု၀င္းအတြင္းမွာေရာ ေဟာေျပာပဲြစင္ ျမင့္မွာ တ႐ုန္း႐ုန္းနဲ႔ေပါ့။ က်ေနာ္ေရာက္တိုင္း အဲဒီမွာ ခ်ည္း ေတြ႔ရတာဆိုေတာ့ သူတို႔အိမ္ျပန္အိပ္တဲ့အခ်ိန္ ရယ္လို႔ ရွိမွရွိပါ့မလားလို႔ ေတြးမိစရာပါပဲ။

တေန႔မွာေတာ့ ကို၀င္းခက္၊ ေမာင္ကိုယု၊ ကိုမိုးသူ တို႔နဲ႔အတူ ၀ဂၢီရပ္ကြက္ရွိ၊ က်ေနာ့္အိမ္ေရွ›ကို ေရာက္ လာပါတယ္။ ကားေမာင္းသူက ေတာ့ ေလသူရဲတဦးေပါ့။ ၀ဂၢီရပ္ကြက္ထဲကအိမ္ဆိုတာက ၂၀၀၂ ခုႏွစ္ ဧၿပီ မွာ စစ္အုပ္စုက ညဥ့္နက္သန္းေကာင္ တပ္ေထာင္ကာ ဗိုလ္ထုနဲ႔ လူစုၿပီး ဥပေဒမဲ့ဖ်က္ဆီးတာ ခံလိုက္ရတဲ့ အိမ္ပါ။ သူတို႔လာရတဲ့အေၾကာင္းက ဒီမိုကေရစီေရးနဲ႔ စစ္အုပ္စု ျပဳတ္က်ေရးအတြက္ သူတို႔ ပူးတဲြေရးထားတဲ့ ေၾကျငာခ်က္ကို ေထာက္ခံလက္မွတ္ထိုးေပးဖို႔ ပါပဲ။ သူတို႔ ေရးထားတာက အၿပီးမသတ္ေသးဘူး။ က်ေနာ္က သူတို႔ကို ယံုၾကည္မႈနဲ႔ ဖတ္ေတာင္မၾကည့္ဘဲ လက္ မွတ္ထိုးလိုက္ေတာ့ တခ်›ဳိလူေတြျငင္းတာကို ၾကံဳခဲ့ရတဲ့ ေလသူရဲတဦးက က်ေနာ့္ကို အထူးအဆန္းအျဖစ္ သူ႔ မွတ္တမ္းစာအုပ္မွာ မွတ္တမ္းတင္ထားပါတယ္။ က်ေနာ့္ရဲေဘာ္ ေမာင္သာႏိုးတို႔၊ ေမာင္တင္မိုးတို႔လဲ လက္ မွတ္ထိုးၿပီးၾကၿပီေလ။ က်ေနာ္က "ကိုယ့္လူေတြလုပ္ တာ မေကာင္းပဲရွိပါ့မလား…"ဆိုၿပီး လက္မွတ္ထိုး႐ံုမ က သူတို႔နဲ႔အတူ ထလိုက္ၿပီး ေဇာ္ဂ်ီ၊ မင္းသု၀ဏ္အိမ္ ေတြပါ သြားၾကပါတယ္။ ဆရာတို႔ကလဲ "မင္းတို႔လုပ္တာပဲ…"ဆိုတဲ့ သေဘာနဲ႔ပါပဲ။ စကားမဆံုးခင္ လက္မွတ္ ထိုးေပးလိုက္ၾကပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီဆိုတဲ့ အသံၾကားတာနဲ႔ ၿပီးသြားတာပါ။ ဆရာႀကီးေတြစိတ္ထဲမွာ မ်ဳိသိပ္ခဲ့ရတာ ၾကာၿပီ မဟုတ္လား။

အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္႐ံုးဖြင့္ၿပီဆိုေတာ့ ဦး၀င္းတင္တို႔တစုလံုး ႐ံုးခ်ဳပ္မွာပဲ အခ်ိန္ကုန္ပါတယ္။ တေန႔ေတာ့ ႐ံုးခ်ဳပ္ အေပၚထပ္ကို တက္သြားတဲ့အခါ ဦး၀င္းတင္က "ဒါ ဦးလြင္ပဲဗ်…။ ခင္ဗ်ားနဲ႔ ႐ုပ္ခ်င္းဆင္လို႔ လူမွားတာေတာင္ရွိတယ္…"လို႔ ေျပာေျပာဆိုဆို မိတ္ဆက္ ေပးပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေအာက္ဆင္းလိုက္လာတယ္။ ႐ံုး၀င္းထဲ၊ ျခံစည္းအေျခမွာ သစ္လံုးႀကီးေတြ ခ်ထားတာရွိတယ္။ သစ္လံုးေတြေပၚ မွာ ဦး၀င္းခက္၊ ဦးခ်မ္းေအး၊ ဗိုလ္ေသာ္က၊ ေမာင္ကိုယု၊ ကိုတင္မိုး၊ ေမာင္မိုးသူ၊ ကိုေထြးျမင့္၊ ကို၀ံသတို႔ တန္းစီထိုင္ေနတက္ပါတယ္။ သူတို႔တေတြ တတ္သိပညာရွင္အဖြဲ႔ ဖဲြ႔ၾကေတာ့ သဘာပတိက ကဗ်ာဆရာတင္မိုး။ အဖဲြ႔ထဲမွာ စိုင္းထီးဆိုင္ပါတာကိုလဲ သတိရမိပါ ေသးတယ္။

အဲဒီတုန္းက ဦး၀င္းတင္ က်ေနာ့္အနားမွာ လာထိုင္ၿပီး တိုင္းျပည္အနာဂတ္အတြက္ လုပ္စရာေတြနဲ႔ သုေတသနလုပ္ထားသင့္တဲ့ ကိစၥေတြကို ေျပာၾကရင္း သူလိုခ်င္တဲ့ စာအုပ္စာတမ္းေတြ စုေဆာင္းထားေပးဖို႔ တိုက္တြန္းပါတယ္။ ဦးေထြးျမင့္ကေတာ့ ခုေလာ ေလာဆယ္လိုခ်င္တာက တကၠသိုလ္ႏွစ္ငါးဆယ္ အထိမ္းအမွတ္စာအုပ္ေတြပဲဆိုလို႔ အိမ္မွာရွိတာ ျပန္ယူေပးလိုက္ရပါေသးတယ္။ ကိုေပၚဦးသက္လဲ မႏၱေလးကလာတယ္၊ ေလာကနတ္မွာပဲ တည္းခိုတယ္လို႔ ဦး၀င္းတင္ေျပာတာနဲ႔ အခန္းအနားဆံုးေတာ့ ကိုတင္မိုးနဲ႔ က်ေနာ့္ကို ေပၚဦးသက္ဆီကို တန္းေျပးၾကပါတယ္။ ကိုေပၚဦးသက္ကို တတ္သိပညာရွင္အဖြဲ႔ထဲ၀င္ဖို႔ သြားေျပာၾကမယ္ေပါ့။ ဟိုက်ေတာ့ ေပၚဦးသက္က အဖဲြ႔၀င္အျဖစ္ လက္ခံၿပီးေနၿပီ။

အေရးေတာ္ပံုကာလမွာ က်ေနာ္တို႔ ေန႔တိုင္း ဆံုၾကတယ္။ ၿမိဳ႕ထဲမွာဆိုရင္ေတာ့ စပယ္ဦးစာအုပ္တိုက္မွာ ဆံုတတ္ၾကရဲ႕။ မင္းသိခၤ၊ ေရွ႕ေန စာေရးဆရာ ေမာင္တင္ေ႐ႊ၊ ေမာင္၀ံသ၊ ေမာင္မိုးသူ။ တေန႔ေတာ့ စပယ္ဦးမွာ ကိုမိုးသူ နဲ႔ က်ေနာ္ အသံခ်ဲဲ႕စက္ ေကာင္းေကာင္းရ ရွိေရး ေဆြးေႏြး ၾကတယ္။ ေ႐ႊတိဂံုမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ တရားပဲြ က်င္းပဖို႔ပါ။ "ဒီေန႔ သူမလာႏိုင္ဘူး…၊ ကိုမိုးသူကို သူ႔ဆီ ျပန္ လႊတ္လိုက္ပါ…"ဆိုတာနဲ႔ ကိုမိုးသူက "မင္းပဲ က်ဴရွင္ ဆရာေတြဆီသြားၿပီး အသံခ်ဲ႕စက္ကိစၥ ေျပာလိုက္ေပေတာ့…"ဆိုၿပီး က်ေနာ့္ကို ထားရစ္ပါတယ္။ ေနာက္ေန႔ မွာေတာ့ ဦး၀င္းတင္ပဲ ဦးစီးၿပီး စာေရးဆရာသမဂၢ ဖဲြ႔လိုက္ ၿပီတဲ့။ အစက ဦး၀င္းတင္ဥကၠဌလို႔ နားလည္ထား ေပမဲ့ ဦး၀င္းတင္က အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖဲြ႔ခ်ဳပ္မွာ ႏိုင္ငံေရးကို အခ်ိန္ျပၫ့္ ေဇာက္ခ်လုပ္မယ္ဆိုၿပီး ဒုတိယဥကၠဌ ေနရာကိုပဲ လက္ခံ တယ္လို႔ ၾကားရပါတယ္။

ဦး၀င္းတင္ကို ဖမ္းၿပီဆိုေတာ့ မေတာ္တေရာ္အမႈနဲ႔ တရားစဲြဆိုေၾကာင္း ၾကားလိုက္ရပါတယ္။ 'အမႈသည္နဲ႔ ဖုန္းဆက္လို႔'တဲ့။

ေနာက္ေတာ့ ေထာင္ထဲမွာ စာေစာင္ျဖန္႔ေ၀မႈ၊ ကုလသမဂၢကို ျမန္မာအက်ဥ္းေထာင္ အေျခအေနဆိုးေတြ သတင္းပို႔မႈေၾကာင့္တဲ့။ လြတ္ခါနီးမွ ေနာက္ထပ္ ၁၁ ႏွစ္၊ ေနာက္ထပ္ ၇ ႏွစ္။ အဲသလို အမ်ဳိးမ်ဳိးညစ္ၿပီး တိုးသြား လုိက္တာ ၾကာေလ မေလ်ာ့ပဲ၊ ၾကာေလ တိုး ေလျဖစ္ေနပါ ေတာ့တယ္။ သံုးႏွစ္ကေန ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ဆယ္ထိ တိုးသြား တဲ့အခါ ေထာင္ထဲမွာလဲ တရားဥပေဒနဲ႔အညီ လူလိုသူလို မထားေတာ့ ေရာဂါေတြတိုးလာပါတယ္။

လည္ပင္း႐ိုး ေၾကးေပါင္းတတ္သတဲ့။ ေသြးတိုးသတဲ့။ အူက်သတဲ့။ သြားကိုက္သတဲ့။ မ်က္စိကိုက္သတဲ့။ ဆီး က်ိတ္ေယာင္သတဲ့။ ေရာဂါ ၫႊန္႔ေပါင္း ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ဒါေပမဲ့ စိတ္ဓါတ္မက်ဘူး။ ဒူးမေထာက္ဘူး။ ဘာသာေရးစာအုပ္ပဲ ဖတ္ခြင့္ေပးတယ္ဆိုရင္လဲ ဘာသာေရး စာအုပ္ေတြပဲ အေသာမသတ္ဖတ္တယ္။ ေထာင္ကထြက္ရင္ ဆရာပါရ ဂူနဲ႔အòပင္ေရးမယ္လုိ႔ သတင္းပို႔ေတာ့ ဆရာပါရဂူကလဲ ၀မ္းသာ အားရ ႀကိဳဆိုေနေလရဲ႕။

တခါတရံ ေဆး႐ံုႀကီးအခ်ဳပ္ခန္းေရာက္ရင္ေတာ့ တျခားစာအုပ္ေတြပါ ဖတ္ခြင့္ျပဳတယ္။ တကယ္ေတာ့ စာေပ စီစစ္ေရးက စိတ္တိုင္းက် ျဖတ္ထုတ္ျဖတ္ၿပီးမွ ခြင့္ျပဳခ်က္နဲ႔ ႐ိုက္တဲ့ စာအုပ္ေတြခ်ည္းပါပဲ။ ဦး၀င္းတင္က တခါေတာ့ ကဗ်ာစာအုပ္ေတြခ်ည္း ဖတ္ခ်င္တယ္လို႔ ထူးထူးျခားျခား ဆိုလို႔ ေနာက္ဆံုးထုတ္ေ၀ျဖစ္တဲ့ အင္ဒါးဆင္းပံုျပင္ဆရာ မံု႐ြာကိုအံ့ေမာင္ရဲ႔ '၆၀'ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္တအုပ္၊ ေမာင္ေပါက္ စည္(မန္းတကၠသိုလ္)ရဲ႕ 'လိႈင္းပုတ္သံ'ကဗ်ာစာအုပ္၊ ေမာင္ခိုင္မာရဲ႔ 'ရွင္မ'ကဗ်ာစာအုပ္နဲ႔ ေမာင္စြမ္းရည္ရဲ႕‘အေမ့ေခၚသံ'ကဗ်ာစာအုပ္ တို႔ကို စုေပးလိုက္ေတာ့ သူအလြန္တက္ႂကြသြားၿပီး ကဗ်ာေတြကို ႏွလံုးသား စကၠဴေပၚမွာ အဆက္မျပတ္ေရးေနေၾကာင္း သတင္းေကာင္း ေတြ ၾကားရပါတယ္။

ဦး၀င္းတင္ဟာ စာစံုေရးႏိုင္စြမ္းရွိသူ ျဖစ္ပါတယ္။ ေမာင္၀န္ဇင္းအမည္ စာအုပ္ေ၀ဖန္ခ်က္ေရးသလိုု၊ ေပၚသစ္အမည္နဲ႔ ပန္းခ်ီေ၀ဖန္ စာ အုပ္ေတြလဲ ေရးပါတယ္။ 'အလွရွာပံုေတာ္'ဆိုတဲ့ စာအုပ္ဟာ ပန္းခ်ီသမိုင္းနဲ႔ ပန္းခ်ီ ေ၀ဖန္ခ်က္ေတြျဖစ္ပါတယ္။ ပန္းခ်ီျပပဲြေတြမွာ ဦး၀င္း တင္နဲ႔ အတူ ပန္းခ်ီကားေတြၾကည့္ရတာ အရသာပိုထူးပါတယ္။ သူက စိတ္ရွည္လက္ရွည္နဲ႔ ေ၀ဖန္ျပတတ္ပါတယ္။ ပန္းခ်ီဆိုင္ရာ ဂိုဏ္း၊ စနစ္၊ အထားအသို၊ အေရာင္စတာေတြကို စနစ္တက် ေ၀ဖန္ျပတာပါ။ 'အလွရွာပံုေတာ္'စာအုပ္ဟာ ပန္းခ်ီလူငယ္ေတြရဲ႕ လက္စြဲစာအုပ္ တအုပ္ပါ။

ျမန္မာအကအဖဲြ႔ အဂၤလန္စတဲ့ ႏိုင္ငံေတြကိုသြားေတာ့ ဦး၀င္းတင္လိုက္သြားရဖူးတယ္။ အမာစိန္ရဲ႔အကကို သတင္းေပး ေဆာင္းပါးေရး သားရာမွာ ဖတ္ရသူေတြ အလ်င္အျပတ္ မခံႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ရသေျမာက္လွပါတယ္။ 'ေျခတြင္စကား လက္ဖ်ားကဗ်ာ' ဆိုတဲ့ အမည္နဲ႔ အကအႏုပညာေ၀ဖန္ေရးစာတေစာင္ တဖဲြ႔ျဖစ္လာေတာ့ စာေပအႏုပညာေလာကသားေတြက ခ်ီးက်ဴးၾကပါတယ္။ ကဗ်ာဘက္မွာ ဆိုရင္ လဲ ၾကည္ေအာင္ရဲ႔ ကဗ်ာအမွာစာတပုဒ္ဟာ ေျပာစမွတ္ ျပဳၾကရပါတယ္။

ခရီးသြားေဆာင္းပါး စာအုပ္ဆိုရင္ ဦး၀င္းတင္ရဲ႔ 'ကမၻာနီတြင္ တဒဂၤ'ဆိုတဲ့ စာအုပ္ဟာ ရင့္က်က္တဲ့ သတင္းစာ ဆရာရဲ႔ အရည္အေသြးအ ျပင္ သူ႔ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးအျမင္၊ ေနာက္ခံဗဟုသုတကိုပါ အကဲခတ္ခြင့္ ရႏိုင္ပါတယ္။ ခု လို ဉာဏ္မီးေတာက္တဲ့ အ႐ြယ္ေကာင္းမွာ ရင့္က်က္ လာၿပီဆိုေတာ့ သူ႔စာေတြ ပိုေကာင္းလာမယ္ဆိုတာ မလဲြ ႏိုင္ပါဘူး။

သူ႔ခမ်ာ စစ္အက်ဥ္းေထာင္ထဲမွာမဟုတ္ပဲ၊ ဖဆပလ အက်ဥ္းေထာင္မွာဆိုရင္ေတာင္ စာအုပ္ေတြ အမ်ားႀကီး ေရးသားျဖစ္ေနမွာပဲလို႔ ေအာက္ေမ့ဆင္ျခင္ရင္း ဒီမိုကေရ စီတန္ဖိုးကုိပဲ တိုးလို႔ ခ်စ္ျမတ္ႏိုးေနရပါတယ္။ မၾကား၀ံ့ မနာသာေျပာရရင္ ကိုလိုနီအက်ဥ္းေထာင္ကမွ ဒီထက္ ဟန္လိမ့္ အံုးမယ္။ အိႏိၵယက ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားကို မႏၱေလးေထာင္ပို႔ လိုက္ေတာ့ ေရကူးကန္လိုခ်င္တယ္…။ စာၾကည့္တိုက္ လိုခ်င္တယ္ စသျဖင့္ ေတာင္းရင္ အကုန္ေပးရဆိုပဲ။ ဒီမွာေတာ့ ေလာ္စစ္ဟန္ တို႔ေလာက္ပဲ အခြင့္ထူးရဖူးတယ္ဆရဲ႔။ ဘိန္းဘုရင္မို႔ေပါ့…။

ဦး၀င္းတင္ဟာ ခုဆိုရင္ ေထာင္ထဲမွာပဲ အသက္ ၇၅ ႏွစ္ ျပည့္ပါ ေတာ့မယ္။ သူက ၁၉၃၀ ျပည့္ႏွစ္၊ မက္လ ၁၂ ရက္မွာ ဖြားသူဆို ေတာ့ အသက္ ၇၃ ျပည့္ ပါၿပီ။ သူ႔ဇာတိက óက႔ပင္ေကာက္လို႔ ၾကားဖူးတယ္။ ဘိန္းစားဘေသာ္၀တၳဳေရးတဲ့ သတိုးထြန္း(ဆရာႀကီး ဦးသိုက္ ထြန္း)နဲ႔ ပန္းခ်ီဆရာႀကီး ဦးမင္းႏိုင္တို႔ဟာ သူနဲ႔ ေက်ာင္းေနဖက္ေတြလို႔ မွတ္ရဖူးတယ္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွာ အဂၤလိပ္စာေပ၊ ေခတ္သစ္ ရာဇ၀င္နဲ႔ ႏိုင္ငံေရး သိပၸံဘာသာတဲြကို ယူၿပီး ၀ိဇၨာာဘြဲ႔ရခဲ့တာပါ။ ေအာက္တိုဘာ ေက်ာင္းသားအေရး ေတာ္ပံုျဖစ္ပြားတဲ့ ၁၉၅၃ မွာ စာေပဗိမာန္ လက္ေထာက္အယ္ဒီ တာျဖစ္ေနပါၿပီ။

၁၉၅၅ ခုႏွစ္က ၁၉၅၇ ခုႏွစ္အထိ ေနသာလင္ႏိုင္ငံ၊ အမ္စတာဒမ္ျမိဳ႕၊ ဇမ္ဘာတန္စာအုပ္ထုတ္ေ၀ေရးကုမၸဏီမွာ စာေပဗိမာန္အတြက္ လူထုသိပၸံက်မ္းမ်ားနဲ႔ ႏွစ္ငါးဆယ္ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ၊ ႏွစ္ငါး ဆယ္စာေပေရးရာ၊ ႏွစ္ငါးဆယ္ႏိုင္ငံေရးရာစတဲ့ ႏွစ္ငါးဆယ္စာအုပ္ တဲြမ်ား ကို တည္းျဖတ္႐ိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေ၀ရင္း ပံုႏွိပ္ပညာနဲ႔ သတင္းစာ ပညာတို႔ကိုပါ ဆည္းပူးခဲ့တယ္။ သတင္းစဥ္တခု ထုတ္ၿပီး ဥေရာပ ေရာက္ ျမန္မာပညာေတာ္သင္ေတြအတြက္ သတင္းျဖန္႔ခ်ိခဲ့တယ္။ သတင္းေဆာင္းပါးတပုဒ္ကို ဒက္ခ်္ဘာသာနဲ႔ေရးၿပီး၊ သတင္းစာထဲမွာ ထည့္ သြင္းဖူးတာကို ျမန္မာစာနယ္ဇင္းတခုမွာပဲလား… သူ႔ အိမ္မွာလားမသိ၊ က်ေနာ္ေတြ႔ရဖူးပါတယ္။

က်ေနာ္ အမ္စတာဒမ္ၿမိဳ႕ကိုေရာက္သြားေတာ့ က်ေနာ့္ရဲေဘာ္ႀကီး ဦး၀င္းတင္ကို က်ေနာ္ အထူးသတိရမိတယ္။ သူငယ္ခ်င္း ကိုဘဂ်မ္း (တင္မိုး)ရဲ႕ သမီး ေဒါက္တာမိုးမိုး ဇနီးေမာင္ႏွံက အမ္စတာဒမ္တခြင္၊ ဘယ္လ္ဂ်ီယမ္တခြင္သာမက ျပင္သစ္ကိုပါ နယ္ေက်ာ္ၿပီး လုိက္ပို႔ ေတာ့ ဗင္ဂိုး၊ ႐ူဆင္တို႔အျပင္ အျခားျပတိုက္ေတြ အမ်ဳိးမ်ဳိးကို ေရာက္ရေပါက္ရတဲ့အခါ ဒီလမ္းကေလ်ာက္မွာျဖင့္ "ငါ့ ရဲေဘာ္ ငါ့မိတ္ေဆြ ႀကီး ကို၀င္းတင္တေယာက္ ေလ်ာက္လွမ္းခဲ့မွာပဲ…။ တခါတေလ သူ႔ေျခရာေတြေပၚကိုေတာင္ ငါနင္းမိေကာင္း နင္းမိေန မွာပဲလို႔" ေတြးမိ ၿပီး ေျခလွမ္းေတြ မွားမိပါတယ္။

အမ္စတာဒမ္မွာ စာနယ္ဇင္းအသင္း တခုခုကိုရွာၿပီး ေတြ႔ဆံုဖို႔ စိတ္ကူးမိပါေသးတယ္။ ကိုယ့္ရဲေဘာ္ႀကီးအေၾကာင္းကို ေမးခ်င္တယ္။ သူတို႔ မသိရင္လည္း ကိုယ္သိတာေတြကို ေျပာျပခ်င္တယ္။ သူတို႔အေနနဲ႔ သူတို႔ႏိုင္ငံမွာ သတင္းစာပညာေတြကို အေျခðပခဲ့ဖူးတဲ့ သူတို႔ ရဲေဘာ္ႀကီးတေယာက္ ရန္ကုန္ေထာင္ထဲမွာ ၁၀ ႏွစ္ ေက်ာ္ ေရာက္ရွိေနတာကို သိမွသိပါစ။ သိရင္လဲ သူ မတရားခ်ဳပ္ေႏွာင္ ႏွိပ္စက္ခံ ေနတဲ့ ဘ၀က လြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ အေရးဆိုမႈ ေတြကို လုပ္မွလုပ္ျဖစ္ပါစဆို တာေတြကို ေမးခ်င္ ေျပာခ်င္စိတ္ေတြ ေပၚမိတယ္။

သူ႔ကို 'စၿမိန္ထုပ္(ထမင္းထုပ္)'ပို႔ေပးေနတဲ့ သတင္းစာဆရာ ကိုျပားႀကီးေခၚ ကိုေမာင္ေမာင္ခင္ဟာ က်ေနာ္နဲ႔ ရင္းႏွီးခ်စ္ခင္တဲ့ မိတ္ေဆြ တေယာက္ပါ။ မိသားစုမရွိတဲ့ ဦး၀င္းတင္အတြက္ သူဟာ သက္စြန္႔ဆံဖ်ားဆိုသလို စၿမိန္ထုပ္ ပို႔ရရွာတာပါ။ ဦး၀င္းတင္ရဲ႔ ဦးႀကီးရင္းခ်ာ တေယာက္လို ျဖစ္ေနတဲ့ သခင္အုန္းျမင့္ကဆိုရင္ စၿမိန္ထုပ္လွပဖို႔ အၿမဲပူပန္ရွာတယ္။ ဦးအုန္းျမင့္ဆိုတာက တိုးတက္ေရး ဂ်ာနယ္ေက်ာ္ မွာ ဦးခ်စ္ေမာင္နဲ႔ လက္တဲြခဲ့သူပါ။ ရန္ေက်ာ္ ဂ်ာနယ္ကိုလည္း သူကိုယ္တိုင္ ထုတ္ခဲ့သူပါ။ ဒဂုန္တာရာနဲ႔လဲ သူငယ္ခ်င္းေပါ့။ လူထုဦးလွ၊ လူထုေဒၚအမာတို႔ဆိုတာ ဦးအုန္းျမင့္နဲ႔ ညီအကို ေမာင္ႏွမအရင္းလို ေနတာပါ။ လူထုေဒၚအမာကို 'မမမာ' လို႔ ေခၚတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ သခင္အုန္းျမင့္ကို ဂ်ာနယ္ေက်ာ္ ဦးခ်စ္ေမာင္၊ လူထုဦးလွ၊ လူထုေဒၚအမာတို႔နဲ႔တန္းတူ ဆရာလို မိဘလို ဦး၀င္းတင္ကလဲ သေဘာ ထားပါတယ္။

ေလထီးဦးအုန္းေမာင္၊ သခင္သိန္းေမာင္၊ သခင္အုန္းျမင့္၊ ဦးထြန္းေ၀၊ ေဒါက္တာသန္းထြန္း၊ ေဒၚခင္ႏွင္းယု၊ ေဒၚခင္ေဆြဦး၊ ေဒၚကလ်ာစ တဲ့ ရန္ကုန္က မိတ္ေဆြႀကီးမ်ားဟာ မႏၱေလးက အေမလူထုေဒၚအမာေမြးေန႔တိုင္း တအံုတမႀကီး သြားေလ့ရွိပါတယ္။ သူတို႔ကို အေမလူ ထုေဒၚအမာနဲ႔ ဦးဇင္းကိုပညာတို႔ တေတြ၊ အေရးတႀကီးေမးၾကတဲ့သတင္းထဲမွာ "ဦး၀င္းတင္တ ေယာက္ က်န္းမာရဲ႔လား…"ဆိုတာပါပဲ။ ရန္ကုန္ျပန္ရင္ ဦးဇင္းက ေထာင္တြင္းေရာက္ ကို၀င္းတင္တို႔၊ ကိုမိုးသူတို႔ ႀကိဳက္တက္တဲ့ 'စားေတာ္ခ်က္ဟင္း'ဆိုတာမ်ဳိးကုိ ထဲ့ေပးလိုက္ တက္ပါတယ္။ ေထာင္ထဲမွာ ၀မ္းေလ်ာေရာဂါ ျဖစ္မွာစိုး လို႔ဆိုၿပီး ေပးခြင့္မရဘူး။ တခါတရံေတာ့ ဟိုလူ သည္လူေတြ ေငြစုၿပီး ကို၀င္းတင္ တို႔ဖို႔ဆိုၿပီး ေပးလိုက္တာမ်ဳိးေတြလဲ ေတြ႔ရ ပါတယ္။

ဦး၀င္းတင္ကို စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ဆုတခု၊ ယူနက္စကို အဖဲြ႔က ၂၀၀၁ ခုႏွစ္မွာ ခ်ီးျမႇင့္ပါတယ္။ Guiller mo Cano World Press Freedom ဆုလို႔ ေခၚပါတယ္။ ဒီဆုကို သူ႔ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာအတြက္ မသံုးရက္ရွာဘူး။ "က်ေနာ္ကေတာ့ ဘယ္ေတာ့မွ လက္မေျမႇာက္၊ ဒူးမေထာက္ဘူး…။ ေထာင္ထဲမွာပဲ အေသခံသြားမယ္။ သူဆုရတဲ့ေငြကို စာနယ္ဇင္းဆု တဆုအျဖင့္ လူငယ္စာနယ္ဇင္းသမားေတြကို ေပးဖို႔ ေစာင့္ ေရွာက္ေပးပါ…"လို႔ ျပင္ပက သူ႔မိတ္ေဆြ သူရဲေကာင္းေတြကို လွမ္းၿပီးမွာၾကားပါတယ္။ လႊဲ အပ္ပါတယ္။ သူ မသံုးပါဘူး။

ဦး၀င္းတင္က လူထုဦးလွနဲ႔ လူထုေဒၚအမာကို မိဘလို သေဘာထားပါတယ္။ ဦးလွကြယ္လြန္ၿပီးေနာက္ ရန္ကုန္ကို လူထု ေဒၚအမာတ ေယာက္တည္းလာေတာ့ မိတ္ေဆြအိမ္တအိမ္က ထမင္းစားဖိတ္ၿပီး လူသံုးေလးဆယ္ ဆံုပဲြေလး ျပဳလုပ္ေပးတယ္။ အဲဒီပဲြမွာ ဦး၀င္းတင္ လဲ စကားေျပာတယ္။ "က်ေနာ့္အေမ အရင္းရဲ႕ အမည္ကလဲ ေဒၚအမာပဲျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္ေလး စားၾကည္ညိဳတဲ့ သတင္းစာဆရာမ ႀကီးကလဲ ေဒၚအမာပါပဲ။ ဒါ ေၾကာင့္ သတင္းစာဆရာမႀကီး လူထုေဒၚအမာဟာ က်ေနာ့္ အေမပဲျဖစ္ပါတယ္…"လုိ႔ လိႈက္လိႈက္လဲွလဲွ ေႂကြးေၾကာ္ေၾက ညာၿပီး "အေမ၊ ေနာက္ ႏွစ္သံုးဆယ္ေလာက္ အသက္ရွင္ေန အံုးမွျဖစ္မယ္။ အေမေတာင့္ထားပါအံုး…"လို႔ ဆက္ၿပီး ပန္ၾကားပါတယ္။ အဲဒါ သူေထာင္မက်ခင္ေလးမွာပါဘဲ။ က်ေနာ္ တို႔ကလည္း က်ေနာ္တို႔အကို ကို၀င္းတင္ ေနာက္ထပ္ႏွစ္သံုး ဆယ္မက ေနပါဦး…၊ အေမလူထုေဒၚအမာလည္း ေနာက္ထပ္ ႏွစ္သံုးဆယ္မက ေနပါဦး…၊ေတာင့္ထားၾကပါဦး…။

အေမတို႔နဲ႔အတူ ဒီမိုကေရစီေအာင္ပဲြႀကီးကို အတူဆင္ႏြဲၾကရေအာင္…။ ျမန္မာႏိုင္ငံသားတိုင္း မာနေတြ၊ အာဃာတေတြေဖ်ာက္ၿပီး ညီညီ ၫႊတ္ၫႊတ္နဲ႔ တပဲြတလမ္း ႏဲြၾကစမ္းပါအံုးလို႔ တိုက္တြန္းလိုက္ရပါတယ္။

ရဲေဘာ္ႀကီး ကို၀င္းတင္ သက္ရာေတာ္ ရာေက်ာ္ ရွည္ပါေစ။

ေမာင္စြမ္းရည္

No comments: